نگاهی به گاف‌های رسانه‌های جهان+عکس

 چگونه احمدی‌نژاد خواهان جهان هسته‌ای شد؟ آیا اوباما و اسامه یک نفرند؟ خبر مسمومیت رهبری را چه کسانی منتشر کردند؟ آیا سوریان مدال المپیک را به عراق برد؟ آیا سوریه، بحرین است؟.

ظاهرا مترجم اجتهادی شخصی در جهت حفظ مصالح نظام انجام داده و بدین نتیجه رسیده که بهتر است بخش‌هایی از اظهارات وی را تغییر دهد. این عمل غیرحرفه‌ای زمانی صورت می‌پذیرد که مترجم همزمان در کنفرانس و نیز سایر خبرنگاران و رسانه‌ها اظهارات رئیس‌جمهور مصر را به صورت کامل منعکس می‌کردند.

در جریان اغتشاشات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 ایران نیز، این شبکه از چندین پیام که به تیوتر ارسال شده بودند استفاده کرده و آنها را به "منابع" بی‌نام منتسب نمود. یکی از سخنگویان سی‌ان‌ان بعدها اذعان نمود که این حرکت اشتباه بوده است

تصمیم نسنجیده مترجم نه تنها تبعات دیپلماتیک برای کشورمان در پی داشته بلکه بهانه‌ای دست رسانه‌های خارجی داده تا آنها این عمل ساده‌لوحانه را سناریویی از جانب نظام و برای مصارف داخلی تعریف کنند. اندکی تأمل عقلانی ثابت می‌کند که برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور نمی‌توانند در پشت پرده چنین رویداد سخیف و سبک‌انگارانه‌ای باشند، بلکه صرفاً با یک کار غیرحرفه‌ای و نامتعارف رسانه‌ای مواجه بوده‌ایم که در تاریخ رسانه‌ای نمونه‌های بسیاری می‌توان برای آن برشمرد.

رویداد فوق را بهانه‌ای قرار دادیم تا به بررسی گاف‌ها و اشتباهات رسانه‌های بزرگ جهان طی سالیان اخیر بپردازیم. در ادامه گزارش کنونی سعی می‌شود تا لیستی از این دست اتفاقات در اختیار خوانندگان مشرق قرار گیرند.

***سی‌ان‌ان: احمدی‌نژاد: همه کشورهای دنیا باید سلاح هسته‌ای داشته باشند!

در روز 14 ژانویه 2006 شبکه خبری سی ان ان طی یک حرکت کاملا غیر ژورنالیستی دست به تحریف سخنان رئیس‌جمهور کشورمان زد. به گزارش سی‌ان‌ان، احمدی‌نژاد که در یک کنفرانس خبری زنده سخن می‌گفت طی اظهاراتی اعلام داشت: "ما معتقدیم همه کشورها اجازه دارند تسلیحات اتمی داشته باشند" و "غرب نباید ما را از دستیابی به سلاح اتمی منع کند." این در حالی است که منظور رئیس‌جمهور نه تسلیحات اتمی بلکه فناوری هسته‌ای بود و وی همچنین تصریح کرده بود که کشورش بخاطر "فرهنگ، تمدن و تاریخ غنی خود" به سلاح هسته‌ای نیاز ندارد.

به نقل از سی‌ان‌ان: احمدی‌نژاد: همه کشورهای دنیا باید سلاح هسته‌ای داشته باشند!

سی‌ان‌ان در توضیح این اقدام غیرحرفه‌ای، آن را ناشی از ترجمه نادرست و اشتباه سهوی مترجم اعلام نمود. این در حالی است که در این کنفرانس خبری، کریستین امانپور، گزارشگر ایرانی‌الاصل سی‌ان‌ان نیز حضور داشت و یقینا وی با توجه به آشنایی کامل به زبان فارسی متوجه سخنان رئیس‌جمهوری شده بود. در پی این رویداد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به صورت موقت مجوز فعالیت‌ گزارشگران سی‌ان‌ان را در ایران لغو نمود. شبکه سی‌ان‌ان یک روز بعد در وب‌سایت خبری خود سخنان احمدی‌نژاد را تصحیح و به علت این اشتباه به صورت رسمی عذرخواهی نمود.

در جریان اغتشاشات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 ایران نیز، این شبکه از چندین پیام که به تیوتر ارسال شده بودند استفاده کرده و آنها را به "منابع" بی‌نام منتسب نمود. یکی از سخنگویان سی‌ان‌ان بعدها اذعان نمود که این حرکت اشتباه بوده است.

,ارتباطات و رسانه ها

فاکس‌نیوز و نتیجه‌گیری از سخنان عبدالقدیرخان

این شبکه خبری در سپتامبر 2011 نیز طی برنامه‌ای به نام "اسرار هسته‌ای ایران" مدعی شد که بر اساس اعترافات عبدالقدیر خان، پاکستان تکنولوژی ساخت تسلیحات هسته‌ای را در اختیار ایران گذارده است. این در حالی است که در اعترافات و همچنین نامه عبدالقدیر خان به همسرش به غیر از اشاراتی مبهم به همکاری بین ایران و پاکستان در حوزه تکنولوژی هسته‌ای هیچ اطلاعاتی دال بر انتقال تکنولوژی تسلیحاتی پاکستان به ایران نشده بود. این در حالی است که لحن خان در مورد همکاری هسته‌ای نظامی بین پاکستان و چین کاملا شفاف بود و هیچ گونه دلیلی وجود ندارد که در صورت همکاری تسلیحاتی این کشور با ایران چرا باید وی از اشاره به آن خودداری کند. بر اساس این نامه ایران بخشی از قطعات استفاده شده پاکستانی را نیز خریداری نمود. این امر اثبات کننده ادعاهای ایران در مورد منشأ خارجی آلودگی قطعات می‌باشد. در کل برنامه فاکس‌نیوز بیش از آنچه به زعم این شبکه افشای "اسرار هسته‌ای ایران" باشد، اثبات کننده موضع ایران در قبال پرونده هسته‌ای‌اش بود. جالب است بدانید که این شبکه طی گزارشی در بحبوحه جنبش بیداری اسلامی مصر این کشور را همسایه ایران خوانده بود!

دست‌اندرکاران فاکس‌نیوز هنوز نمی‌دانند مصر کجاست!

,ارتباطات و رسانه ها

روزنامه‌های عربی: طرح مسمومیت رهبر ایران ناکام ماند!

سخنان حسین الله کرم علیه جریان انحرافی، دستمایه خبرسازی جدید برخی رسانه های عربی ضدایرانی شده است به گونه ای که این رسانه های با عدم شناخت از تعابیر سیاسی داخلی ایران، از شکست طرح مسموم کردن مقام معظم رهبری (!) خبر دادند.

حسین الله کرم، رئیس شورای هماهنگی حزب الله در گفت و گو با خبرگزاری فارس اظهار داشته بود: در شرایط فعلی جریان انحرافی قصد دارد به مانند دوران خاتمی جام زهر سیاسی را به رهبری بنوشاند.

متعاقب این اظهارات برخی رسانه های عربی با برداشت اشتباه و البته شانتاژ خبری، این سخن را این گونه انعکاس دادند: حامیان احمدی نژاد قصد داشتند مقام معظم رهبری را مسموم کنند اما موفق به انجام این اقدام نشدند.

ظاهرا مترجم اجتهادی شخصی در جهت حفظ مصالح نظام انجام داده و بدین نتیجه رسیده که بهتر است بخش‌هایی از اظهارات وی را تغییر دهد. این عمل غیرحرفه‌ای زمانی صورت می‌پذیرد که مترجم همزمان در کنفرانس و نیز سایر خبرنگاران و رسانه‌ها اظهارات رئیس‌جمهور مصر را به صورت کامل منعکس می‌کردند

در همین باره سایت خبری الوئام در کویت نوشت: حسین الله‌کرم، اسفندیار رحیم‌مشایی را متهم کرده است که او و گروهش برای مسموم‌کردن رهبر عالی ایران آیت‌الله سید علی خامنه ای تلاش می کنند. در این گزارش آمده است: نیروهای حزب الله در ایران گروه های راستگرای تندرو هستند که وقتی احمدی نژاد در سال 2005 خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کرد، از او حمایت کردند اما در پایان مرحله نخست ریاست جمهوری اش، به موضع گیری علیه وی پرداختند زیرا به اعتقاد آنها و سایر نیروهای اصولگرای منتقد دولت، جریان انحرافی احمدی نژاد را فراگرفته است.

روزنامه‌های عربی: حسین‌الله کرم از توطئه مسمویت رهبری می‌گوید!

برخی سایت ها در عربستان سعودی مانند دارالاخبار، صدای العالمیه، ینبع نیوز و المختصر نیز این خبر را منتشر کرده اند.

اصطلاح خوردن "جام زهر" در ادبیات سیاسی ایران به تصمیم راهبردی بر خلاف تمایل رهبری اطلاق می شود و الله‌کرم نیز این تعبیر را از همین زاویه و در نقد جریان انحرافی به کار برده بود ولی برخی جریان های رسانه ای عربی که علاقه ویژه ای به خبرسازی های ضدایرانی دارند با ذوق زدگی از به کار بردن این تعبیر، آن را در مسیر علائق ضدایرانی خود به کار بستند تا گافی دیگر در پرونده رسانه ای خود در تعاملاتشان با ایران ثبت کنند.

ادامه دارد....

بخش ارتباطات تبیان

منبع : tebyan.net